תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (פעילות ביחידות להפריה חוץ-גופית (IVF) בשנים 2023-2025)

מתוך ויקיטקסט, מאגר הטקסטים החופשי
תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (פעילות ביחידות להפריה חוץ-גופית (IVF) בשנים 2023-2025) מתוך ספר החוקים הפתוח

תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) (פעילות ביחידות להפריה חוץ־גופית (IVF) בשנים 2023–2025), התשפ״ד–2023


ק״ת תשפ״ד, 1054.


בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – הפקודה), שנטלתי לפי סעיף 34 לחוק־יסוד: הממשלה, אני מתקין תקנות אלה:


תוכן עניינים

פרק א׳: כללי

הגדרות
(א)
בתקנות אלה –
”בחירת רופא מטפל מלאה“ – מתן האפשרות לבחירת הרופא המטפל מבין רופאי היחידה ביחידה ציבורית, בלא כל תשלום מצד המטופל; רופא כאמור יהיה אחראי על ליווי וביצוע הטיפול לאורך כל התהליך המתרחש ביחידה, לרבות קביעת תוכנית הטיפול על כל פרטיה, וכן ביצוע כל הטיפולים השונים הכלולים במחזור הטיפול;
”בחירת רופא מטפל חלקית“ – מתן האפשרות לבחירת הרופא המטפל מבין רופאי היחידה ביחידה ציבורית, בלא כל תשלום מצד המטופל; רופא כאמור יהיה אחראי על ליווי הטיפול לאורך כל התהליך המתרחש ביחידה, לרבות קביעת תוכנית הטיפול על כל פרטיה, אך לא על ביצוע הטיפולים השונים הכלולים במחזור הטיפול;
”ביציות מופרות“ – ביצית מופרית (זיגוטה), לרבות טרום עובר, עד שלב הבלסטוציסט;
”גידול דמוגרפי“ – השינויים הדמוגרפיים שחלו באוכלוסייה;
”מחזור טיפול“ – אחד מאלה:
(1)
שאיבת ביציות והחזרת ביציות מופרות טריות לרחם;
(2)
(3)
החזרת ביציות מופרות מופשרות לרחם;
”עובד מעבדת IVF“ – עובד מעבדה רפואית בעל תעודה זמנית או בעל תעודה קבועה לפי תקנה 62ה לתקנות מעבדות רפואיות, העובד במעבדת IVF בבית חולים;
”פעילות יחידת IVF“ – מספר מחזורי הטיפול השנתיים המבוצעים ביחידה;
”תוכנות מתקדמות למעבדת IVF“ – תוכנות שמטרתן מניעת טעויות בזיהוי ביציות, זרע וביציות מופרות ושיוכם למטופלים;
(ב)
שאר המונחים משמעותם כמשמעות הנודעת להם בפרק א׳ לתקנות אמות מידה לחלוקה, אם אין כוונה אחרת משתמעת.
תחולה
פרק א׳ לתקנות אמות מידה לחלוקה יחולו על חלוקת סכום נוסף לפי תקנות אלה.

פרק ב׳: סכום תקצוב נוסף בעד פעילות ביחידות להפריה חוץ־גופית בשנת 2023

תנאי סף
סך כל התקצוב הנוסף לפי תקנות אלה יהיה בסכום כולל של 12 מיליון שקלים חדשים בשנת 2023, ויחולק לבית חולים שיתקיימו בו כל אלה:
(1)
בית החולים עמד בדרישת הדיווח לפי תקנה 6;
(2)
בית החולים הגדיל את פעילות יחידת ה־IVF ב־3% לפחות בשנת 2023, בניכוי גידול דמוגרפי, לעומת השנה הקודמת;
(3)
בית החולים הגיש כתב התחייבות חתום ביד מנהל בית החולים או סגנו, להגשת תוכנית לאופן הטמעת האפשרות לבחירת רופא מטפל מלאה או חלקית ביחידה בשנת 2024.
תקצוב נוסף בעד גידול בפעילות ביחידה להפריה חוץ־גופית
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 64% מסך כל התקצוב הנוסף, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים שעמדו בתנאי הסף.
תקצוב נוסף בעד שיפור תשתיות המחשוב, רכש והצטיידות ביחידות IVF
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 36% מסך כל התקצוב הנוסף, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים, אך לא יותר מ־613,000 שקלים חדשים לבית חולים, בעד ההוצאה שהוציא בית החולים או הזמנת הרכש שביצע על רכישה והטמעה של תוכנות מתקדמות למעבדות ה־IVF.
דיווח
בית החולים ידווח למשרד בתום כל שנה – דיווח החתום ביד מנהל בית החולים הכולל את כל אלה:
(1)
מספר מחזורי הטיפול שבוצעו בשנת התקצוב ובתקופה המקבילה בשנה הקודמת;
(2)
דיווח על רכישה והטמעה או על ביצוע הזמנת רכש של תוכנות מתקדמות במעבדת IVF.

פרק ג׳: סכום תקצוב נוסף בעד פעילות ביחידות להפריה חוץ־גופית בשנת 2024

תנאי סף
סך כל התקצוב הנוסף לפי תקנות אלה יהיה בסך כולל של 38 מיליון שקלים חדשים בשנת 2024, ויחולק לבית חולים שיתקיימו בו כל אלה:
(1)
בית החולים עמד בדרישת הדיווח לפי תקנה 11;
(2)
בית חולים הגדיל את פעילות יחידת ה־IVF ב־5% לפחות בשנת 2024, בניכוי גידול דמוגרפי, לעומת השנה הקודמת;
(3)
בית החולים הגיש לאישור חטיבת הרפואה במשרד הבריאות תוכנית לאופן הטמעת האפשרות לבחירת רופא מטפל מלאה או חלקית ביחידה, לרבות המועד שבו היחידה תחל במתן אפשרות הבחירה כאמור, ומשרד הבריאות אישר את התוכנית.
תקצוב נוסף בעד הטמעת האפשרות לבחירת רופא מטפל מלאה או חלקית ביחידה
(א)
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 47% מסך כל התקצוב הנוסף, יחולק לבית חולים בעד גידול בפעילות IVF שבה התקיימה בחירת רופא מטפל מלאה או חלקית, מתוך סך כל הפעילות שבוצעה ביחידה באותה תקופה.
(ב)
לצורך תקצוב כאמור בתקנת משנה (א), יחושב לכל בית חולים שיעור המטופלים שלהם ניתנה בחירת רופא מטפל מלאה או חלקית, מתוך סך של המטופלים שטופלו ביחידה באותה תקופה; לעניין זה המשקל שיינתן למתן בחירת רופא מטפל חלקית יהיה מחצית מהמשקל שיינתן לבחירת רופא מטפל מלאה.
(ג)
סכום התקצוב הנוסף יחולק לכל בית חולים לפי חלקו היחסי של בית החולים לפי השיעור המתקבל לפי תקנת משנה (ב), מתוך השיעור הכולל של כל בתי החולים שבהם התקיימה פעילות כאמור.
תקצוב נוסף בעד שיפור תשתיות המחשוב, רכש והצטיידות ביחידות IVF
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 28% מסך כל התקצוב הנוסף, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים, אך לא יותר מ־613,000 שקלים חדשים לבית חולים, בעד ההוצאה שהוציא בית החולים או הזמנת הרכש שביצע על רכישה והטמעה של תוכנות מתקדמות למעבדות ה־IVF.
תקצוב נוסף בעד הגדלת כוח האדם ביחידות IVF
(א)
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 21% מסכום התקצוב הנוסף, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים בעד העסקת מתמחים המוכשרים במעבדת IVF לקראת קבלת תעודה לפי תקנה 62ה לתקנות מעבדות רפואיות, ובעד השתתפות בשכר לימוד ללימודי תואר שני למתמחים כאמור ולעובדי מעבדת IVF שיתחייבו לעבוד במעבדת IVF באותה יחידה במשך שלוש שנים לפחות, בהיקף משרה של 75% משרה לפחות.
(ב)
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 4% מסכום התקצוב הנוסף לשנת 2024, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד העסקת כוח אדם ביחידת IVF לצורך הפשרת ביציות מופרות מוקפאות שאין להן דורש.
דיווח
בית החולים ידווח למשרד בתום כל שנה – דיווח החתום ביד מנהל בית החולים הכולל את המפורט בתקנה 6, ונוסף על כך ידווח על כל אלה:
(1)
מספר המחזורים שבהם התקיימה בחירת רופא מטפל מלאה או חלקית לרבות מחזור טיפול שבו התקיימה בחירת רופא מטפל אך הרופא לא ביצע את כל הפעולות במחזור הטיפול בשל נסיבות מוצדקות; לעניין זה, ”נסיבות מוצדקות“ – אבל, מחלה, מילואים וכיוצא באלה;
(2)
מספר המתמחים לקראת קבלת תעודה לפי תקנה 62ה לתקנות מעבדות רפואיות שהועסקו ביחידה, ומספר המתמחים כאמור ועובדי מעבדת IVF שבית החולים השתתף בשכר הלימוד שלהם;
(3)
מספר המטופלים שבעדם בוצעה הפשרת ביציות מופרות שאין להן דורש.

פרק ד׳: סכום תקצוב נוסף בעד פעילות ביחידות להפריה חוץ־גופית בשנת 2025

תנאי סף
סך כל התקצוב הנוסף לפי תקנות אלה יהיה בסך כולל של 25 מיליון שקלים חדשים בשנת 2025, ויחולק לבית חולים שיתקיימו בו כל אלה:
(1)
בית החולים עמד בדרישת הדיווח לפי תקנה 11;
(2)
בית חולים הגדיל את פעילות יחידת ה־IVF ב־5% לפחות בשנת 2025, בניכוי גידול דמוגרפי, לעומת השנה הקודמת;
(3)
בית החולים מאפשר בחירת רופא מטפל מלאה או חלקית ביחידה להפריה חוץ־גופית, לפי התוכנית שהגיש בשנת 2024.
תקצוב נוסף בעד הטמעת האפשרות לבחירת רופא מטפל מלאה או חלקית ביחידה
(א)
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 63% מסך כל התקצוב הנוסף, יחולק לבית חולים בעד גידול בפעילות IVF שבה התקיימה בחירת רופא מטפל מלאה או חלקית, לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת.
(ב)
לצורך תקצוב כאמור בתקנת משנה (א), יחושב לכל בית חולים שיעור הגידול במספר המטופלים שלהם ניתנה האפשרות לבחירת רופא מטפל מלאה או חלקית לעומת מספר המטופלים שלהם ניתנה אפשרות כאמור בתקופה המקבילה בשנה הקודמת; לעניין זה המשקל שיינתן למתן בחירת רופא מטפל חלקית יהיה מחצית מהמשקל שיינתן לבחירת רופא מטפל מלאה.
(ג)
סכום התקצוב הנוסף יחולק לכל בית חולים לפי חלקו היחסי של בית החולים לפי השיעור המתקבל לפי תקנת משנה (ב), מתוך השיעור הכולל של כל בתי החולים שבהם התקיימה פעילות כאמור.
תקצוב נוסף בעד הגדלת כוח האדם ביחידות IVF
(א)
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 32% מסכום התקצוב הנוסף, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים בעד העסקת מתמחים המוכשרים במעבדת IVF לקראת קבלת תעודה לפי תקנה 62ה לתקנות מעבדות רפואיות, ובעד השתתפות בשכר לימוד ללימודי תואר שני למתמחים כאמור ולעובדי מעבדת IVF שיתחייבו לעבוד במעבדת IVF באותה יחידה במשך שלוש שנים לפחות, בהיקף משרה של 75% משרה לפחות.
(ב)
סכום תקצוב נוסף בשיעור של 5% מסכום התקצוב הנוסף, יחולק בחלוקה שווה בין בתי החולים, בעד העסקת כוח אדם ביחידת IVF לצורך הפשרת ביציות מופרות מוקפאות שאין להן דורש.
תחילה
תחילתן של תקנות אלה ביום ח׳ בטבת התשפ״ג (1 בינואר 2023).


י״ד בטבת התשפ״ד (26 בדצמבר 2023)
  • אוריאל בוסו
    שר הבריאות
ויקיטקסט   אזהרה: המידע בוויקיטקסט נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו ייעוץ משפטי. במידת הצורך היוועצו בעורך־דין.