שיחת ביאור:פרשת מגדל-בבל על-פי הפשט

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיטקסט, מאגר הטקסטים החופשי

תגובת האלמוני[עריכה]

תשובה א' שכתבת כבר מופיע בדברי הרלב"ג: "לפי שכבר ראה השם יתעלה , שהקבוץ לאדם במקום אחד מהארץ הוא בלתי נאות לקיום המין האנושי , לפי שכבר אפשר שיקרה במקום מה מהארץ הפסד , אם מצד הרעש וההפכה בהתהוות הרוח בבטן הארץ , אם מצד הרוח החזק , יפרק הרים וישבר סלעים , אם מצד אבני אלגביש , אם מצד שטף מים , ומה שידמה לאלו הסבות המפסידות , ואם היה המין האנושי כלו במקום אחד מהארץ , היה אפשר בו שיפסד עם הפסד החלק ההוא מהארץ. ולזה היה מן ההכרחי לאדם שיהיה מפוזר בכל חלקי היישוב , כדי שיתקיים מינו , וכאשר יגיע ההפסד במקום אחד , יתקיים המין בנשאר. והנה כבר השתדל השם יתעלה להפר עצתם , ושם להם למשפחותיהם , על דרך המופת , תשוקה לחדש לשון , ידברו בו המשפחה ההיא; וכאשר נמשך הענין , נשארו האחרונים בלתי מכירים בלשון , זולת לשון משפחתם; וזה היה סבה שתסור ההסכמה מהמשפחות ההם , ויפרדו על פני כל הארץ , וחדלו להמשיך בנין העיר באופן אשר הסכימו בו. והנה עשה זה השם יתעלה להשגיח במין האנושי , שיִשְלַם לו הקיום; והוא מבואר שלזה התכלית נעשה , ואם לא נזכר , לפי שהוא ממה שאין בו ספק , שהשם יתעלה לא השתדל לבלבל הלשונות ללא תועלת."

ולי נראה שבלילת שפת כל הארץ והפצת בני האדם שלא יהיו במקום אחד, נבעה מדברי ה':וַיֹּאמֶר יְהוָה: "וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת". מציאות עם אחד ושפה אחת אינה שלילית כשלעצמה. אלא שהיא מועדת להרוס, משום שללא שוני ערכי ומעשי בין בני אדם, אין לחברה אפשרות לבקר עצמה, וממילא מועדת להזיק.

---- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

תגובת נחום[עריכה]

ולי נראה שחטאם היה חטא הגאווה והיוהרה, שהוא עניין אמירת "כוחי ועוצם ידי" ו"אני ואפסי עוד". כך לענ"ד מבואר במפורש בפסוקים ע"פ עומק פשוטם וכמדומני שראיתי כן באחד או יותר מהמפרשים האחרונים (אולי רש"ר הירש).--נחום - שיחה 08:11, 29 באוקטובר 2020 (IST)[תגובה]